Dagens Maddafuckin' outfit

Okej, det här kommer bli ett väldigt bittert och näst inpå hatiskt inlägg. Ett inlägg som får mig att vara glad över att jag inte har tusentals (inte ens hundratals) läsare, då det kanske skulle resultera i mögelostar i brevlådan och andra hatiska gester som kan öka min paranoiditet.

Det jag vill ta upp, är något som får varje fiber i min kropp att bli irriterad. Jag har nog sagt eller skrivit det förut men jag har något inbyggt agg inom mig mot alla dessa förbannade modebloggar... Nuförtiden har ju för fan tolv och 13-åringar modebloggar!! "Ut och lek i snön barn" vill jag skrika åt dom. (När det kommer snö, vill säga). När blev världen såhär? Eller rättare sagt, när blev det svenska samhället såhär?! För jag är rätt säker på att en tolvåring i typ Brasilien inte lägger ut bilder på Dagens Outfit på sin modeblogg. FÖR DEN TOLVÅRINGEN HAR INGEN JÄVLA BLOGG!!! 

Det känns sorligt när man hittar en blogg där 90% av alla bilder är på personen som driver bloggen, och 70% av de bilderna är på Dagens Outfit. Seriöst?! Bryr vi oss så mycket om vad vi har på oss? Är vi så ytliga idag? Det som skrämmer mig är att dessa unga flickor (ja det är främst tjejer som driver modebloggar) har fått en världsbild som säger att 1) Kläder och mode skall vara ditt abdolut största intresse 2) Detta är också vad du skall lägga omåttliga summor pengar på varje månad (du kan ju inte använda samma plagg flera gånger, haaallåå liksom? 3) Få gärna drömmen att jobba på en tjejtidning eller ett modemagasin, det spelar ingen roll om du är gravt dyslektisk och knappt kan stava ditt namn (och egentligen kanske har talang för en heeeelt annat bransch) utan då skall du fortfarande sträva efter samma drömyrke som övriga svenska tjejer i samma årskull som dig. Konkurrens är bara nyttigt, gumman.

För det är där vi kommer hamna. Alla kommer vilja ha samma jobb på samma modetidning eller bli stylist på samma företag eller varför inte vara lite nishad och bli modell? För det är ju det dom kan, de unga Modebloggarna! Strike a pose. Dagens outfit. Fota fota fota! Lägg gärna ut samma bild fyra gånger, där två av dom är i svartvitt. Och för all del, se sådär smått plågad ut med snedvriden mun och frånvarande blick eller pluta med läpparna tills du förvandlas till en fisk! Visst, att se lite "borta" ut och ha en lätt plågad min är jätteviktigt för du får ju verkligen inte se glad ut! Ojojoj. Det vore katastrofalt. Du måste se mystiskt sexig ut. Smälla upp kameran på självutlösare och knäppa några bilder där du måste stå dubbelvikt för att få plats på bilden.

Min egen världsbild ruckades häromdagen. Ryckes bort för mig likt ett barn som får reda på att jultomten inte existerar. Jag trodde jag hade mina aningar om hur världen var och hur det fungerade, men nu är jag inte lika säker. Något jag vet säkert är att människor, speciellt unga tonårstjejer har ett enormt stort bekräftelsebehov. Nu ska jag inte sticka under stolen med att jag också har ett bekräftelsebehov, det har vi väl alla, men det känns som att pumpa ut 7 bilder på sig själv daglien på en blogg för att förhoppningsvis få höra att man är fin, snygg osv (när den som kommenterade egentligen bara skrev så för att få en kommentar tillbaks) är ett bekräftelsebehov utöver det vanliga. Rövslickeri på hög nivå helt enkelt. Gilla min bild på facebook så gillar jag din. Det är ju så det fungerar?

Falskhet. Lögner. Det är så det är uppbyggt. Med dessa ord vill jag inte säga att jag är en bättre människa för att jag inte driver en modeblogg. Jag tycker också kläder kan vara kul. Jag tycker det är roligt att fotografera. Men att bli bra på något, göra något med sitt liv som betyder något och som krävt en utbildning eller kunskap inom området för att lyckas med det, är vad jag vill. För ärligt: hur svårt är det att sitta på Modekungen.se eller Nelly.com och klicka ihop outfits som du senare poserar i framför en kamera som står uppställd med självutlösaren på? Det är inte svårt och jag förstår att en tolvåring klarar av det. En treåring klarar det för fasen!


Ja. Här har ni MIN maddafucking outfit idag

Och förlåt, jag glömde nästan....

Det gör ju fruktansvärt ont att ta kort på sig själv. Aj aj aj

So long bitches! Ska trycka i mig lasagne nu. Är magen glad är människan glad. That's how I role. Svårare än så behöver det inte vara... Puh.

//Mallan

Kommentarer
Anonym säger:

HAHA du är maddafucking KING! Dödligt bra inlägg måste jag säga.

2011-12-05 | 16:46:00
Mallan säger:

Åh tack du anonyma människa! Det värmde såhär i vinterkylan. :D

2011-12-09 | 13:01:17
Bloggadress: http://mycketmeramest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback