vamos a la playa, oh-oh-ohh

Sanningen är ibland hård att höra, men här kommer den: jag inte tagit årets första dopp (i Sverige alltså) än! Backa bandet, say whaaat?! Kanske ni tänker, i alla fall ni som känner mig, för jag är nästan mer fisk än människa. (Dock inte mer fisk än Sillen. 1-0 till mig, oh snaaap!)

Ja, jag har till och med fjällat en gång. Jag älskar att bada, plaska, simma, paddla runt på madrass, snorkla, leka med boll i vatten... När det kommer till bad finns det inga hejdningar. Två gånger har jag badat med slalomskidor  i en 4-gradig pool i Sälen utklädd till björnbuse och höna. Vilka minnen, vilka minnen...

Största besvikelsen var en gång när vi var på husvagnssemester i Sverige och äntligen kommit fram till campingen, fått husvagnen på plats och det enda jag och min syster ville var att BADA. Snabbt som satan bytte vi om och sprang ner till sjön som skulle finnas på campingen. Det var bara ett tinywiny promblem - det var inget vatten i sjön. SÅ skumt! Vattnet var borta och en torkad lerbotten fanns där istället. Badsugna som vi var sprang jag ut på denna lerskorpa. Slurp sa det och min fot + halva benet var nere i lerskorpan som kanske inte var en "skorpa" man kunde gå på utan mer kvicksand. Nemas bad där inte!

Under mina år i branschen (badbranschen alltså) har jag lärt mig att det finns olika sätt att doppa sig i vattnet, så kallade Doppningstyper. Det ordet kom jag på alldeles nu och se och lär nedan vilka olika stilar du kan komma att bevittna i sommar på playan!

Den fege

Den fege går ofta långsamt ner till vattnet, som om att vattnet kanske kanske hinner bli någon grad varmare om det bara går liiite mer tid. Väl framme stannar den fege vid vattenbrynet, står stilla ett tag och kollar fienden i vitögat. Med skräck i blicken sträcker sedan den fege fram en likblek tå (allt blod försvann av rädsla) och doppar försiktigt ner den i vattnet. Den fege skuttar till, ryser och säger/tänker "GAAAAAH, vad kallt det var!" och sedan börjar processen. Den långsamma processen ner i vattnet, för även om denna människa är feg så ska hon i. Åtminstone med benen.


Den klassiska tån. Den fege, även känd som badkrukan.

Senioren

Senioren låter farligare än vad hon är. Ibland är det pensionärer som utövar denna stil ner i det blå men ibland kan man låta sig luras och få se hur så kallade ungdomar även dem doppar sig enligt följande: Senioren har en enda skräck - att få vatten på huvudet. Därför vandrar hon först ut i vattnet, känner på temperaturen en stund och fastställer att hon har ett säkert grepp om botten. Tillslut, efter att ha stått med armarna i vattnet och stirrat med tom blick framför sig, nästan som i trans, blixtrar hon till. Några raska steg tills det blir djupare och sen slänger senioren sig framåt och tar ett bröstsimtag. Uuuhhehhhheheh låter senioren som nästan tappade löständerna av köldchocken. Med en mun som öppnas och stängs om vartannat (tänk fisk) + ett lätt chockartat ansiktsuttryck simmar senioren omkring ett tag. Givetvis med huvudet högt högt över vattenytan.


Det typiska armsvinget.

Den orädde

När den orädde kommer ner till stranden ser hon bara en sak: Vattnet. Resten av stranden skulle lika gärna kunna vara tom, då den orädde bara har en sak för sitt inre öga: att doppa sig först. Rim och reson försvinner och det handlar om att snabbare än en strippa (dom kanske klär av sig långsamt i och för sig) få av sig kläderna/ alternativt kasta av sig handduken och börja löpningen ner mot vattnet. Här spelar det ingen roll om det springs ner sandslott eller om det sprättes sand på handdukar. Väl framme i vattnet kastar sig den orädde i med en förjävla fart. Framåt, bakåt, på sidan - det spelar ingen roll. Det spelar heller ingen roll om det stod en liten unge och lekte precis där den orädde doppade sig, hon var ju först av kompisarna i vattnet i alla fall! Den orädde är lite som strandens mafioso: tar vad hon vill ha, gör vad hon vill. Och INGET stoppar henne.


Den orädde i ett nötskal.

Jag skulle placera mig själv i kategorin Den orädde men med mer respekt för mina badkamrater och jag kan faktiskt nöja mig med att vara tvåa i vattnet. Ehe, nästan.. Ha det gott nu när ni badar i sommar och notera Doppningstypen, jag lovar att det kommer öppna upp en helt ny värld för er. Njaa, inte riktigt kanske.

Simma lugnt nu!

//Mallan

Kommentarer
syster säger:

alltså JA!!! du har nailat detta fenomen på pricken. och du är utan tvekan den orädde. ska ge mig fan på att slå dig i sundisvalli, åtminstone en gång. har nog aldrig varit i före dig, vad jag vet. det ska det bli ändring på hehe ;)

2011-06-30 | 16:11:12
Madde säger:

Hahahah, sååå klockrent!

Du är den orädde och jag är senioren i alla fall i Kroatien aahahaha.

2011-06-30 | 17:55:00
Bloggadress: http://denmadde.blogg.se/
mallan säger:

madde: haha jo du jag vet hur du tar dig ner i vattnet! ;)



helen: U can try...

2011-07-01 | 07:49:28
Bloggadress: http://mycketmeramest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback