aha-aha, you got it

Puh. Helt slut. Tog en nästan-power nap på soffan, skulle nog kalla det för djup vila eller möjligen dvala. I alla fall, dagen började med Matråd, eftersom jag är med i Matrådet... (hur nu det gick till) Vi skulle ha provsmakning idag vilket lät som ett roligt Matråd för en gångs skull. Trodde att det bara skulle bli vi Letälvselever men icke. 50 årskurs 3-6 vällde in i matsalen från Bruksskolan, Parkskolan, Strömtorpsskolan, Åtorpsskolan, shit det tog aldrig slut med barn. Vi skulle dessutom provsmaka mat från Lithells och Santa Maria och på menyn var det färsbiffar, krispig kyckling, en slags lasagne och tre olika dressingar.

Att sitta och provsmaka tre sorters färsbiff som kallades naturell, kryddig och tomat är väl inte det roligaste jag gjort med tanke på att min kräsna gom inte gillade någon pannbiff. Antingen har jag ätit för god pannbiff i mitt liv eller så är jag en riktig gourmetsmakare?

Tyvärr smakade den naturella som en skolmatsal ser ut: tråkig! Grå smak, grå färg. Den "kryddiga" var inte kryddig utan hade en konstig nästan frän bismak. Inte högt betyg på varken utseende, smak eller konsistens. Sista biffen TOMAT såg lovande ut. Mm tänkte hjärnan och magen blev nästan kurrig. HA! Vilket skämt. Den smakade inte tomat någonstans men däremot starkt starkt av örtkrydda och järn (?!). Någon som brukar göra pannbiff som smakar järn? Ingen räckte upp handen? Nä, tänkte väl det...

Krispig kyckling och den så kallade lasagnen med tortillabröd istället för lasagneplattor får rätt högt betyg av mig. Är det bara majs i så äter jag, hehe. 5 poäng, tjong! Dressing däremot, hmm. Jag upprepar hmmmmm. Nah. Alla smakade likadant - Vitlök. Jag är inget vitlök-fan och den dressingen som skulle smaka chili/mango smakade bara chili. Vafan händer? Ojoj, är jag alldeles för kräsen eller kan man tycka att en skolmatsal i alla fall ska kunna göra en pannbiff knaprig och krispig? Hatar när det är slemmig nästan kokt yta.

Naj nu ska inte jag sitta här och klaga på mat när vi har mat för dagen osv. Men seriöst Lithells: fortsätt med era korvar och ge fan i pannbiffarna.


Taggade matrådsrepresetanter. Min klasskamrat Fredriko unt jag (okej han heter Fredrik eller Frippie). Vi är dom enda som är med i matrådet på hela skolan. Dock så var en tjej i tvåan med idag...

Nu kanske ni sitter och tänker: who cares? eller: vem skriver ett helt inlägg och ett matråd? Det undrar faktiskt jag med så det är helt naturligt att tänka så. En anledning kan vara att jag till och med skrivit att jag är wait for it... ledamot i Matrådet på mitt CV! Hahaha. Skrattretande vilka meriter jag har.

Klart slut.

//Mallan



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback