Volounteering

Fan va jag hanger i Kyparissia nufortiden da! Paulas foraldrar ar har och har semestrat med henne och dom skulle in till Kyp med sin husbil sa Beate, Juan och jag hakade. Internet, glass och marknad. Sen kiosk 3 till 5. Har gett Corn Man en teckning och tagit en bild med han. Har dock antligen lyckats hitta bilder fran min gamla kamera som nu ska slangas upp pa bloggen. Pass pa!





Min lilla bebis. Juan och jag sag 18 hatchlings springa ner till vattnet pa Morning Survey igar!!! AMAZING!

Kan beratta kort vad vi har for shift.

Morning Survey
(startar 06:20 slutar nar hela stranden ar klar): Vi kontrollerar nastena pa 9,5 km strand (O, A, B och C). Skriver upp hur manga spar vi ser fram vilket naste och om dom gar ner till vattnet eller om dom ar "disorientated". Detta kan bero pa belysning fram gator, beach bars osv.

Excavations
: Vi graver upp nastet 10 dagar efter forsta aggen klackts (forsta hatchlingarna). 3-5 dagar borde alla hatchlings ha kommit ut sa efter 10 dagar graver vi och ser vad som inte klacktes och hur manga klackta agg det finns... De oklackta oppnar vi och ser vad som finns i, kan vara ett embryo (isf skriver vi upp i vilket stadium embryot ar) eller inget synligt embryo men det varsta du kan hitta ar ett levande embryo. I samma stund du oppnar agget, dodar du embryot. Men chansen att detta embryo skulle ha overlevt ar YTTERST sma da det ar 10 dagar for sent. Storst chans har de hacthlingarna som klacks samtidigt, de kanner av vibrationerna nar de andra aggen borjar klackas och kan hjalpa varandra.

Box In
(startar 20:45 slutar ca 06:45): Pa O-beach har vi ca 30 nasten som vi har satt lador/boxar pa. (Forst trodde jag att detta shift var Boxning, vilket var liiite fel. ehe). Av de 150 nasten O-beach har sa ar ungefar 30 boxade, eftersom gatubelysning/belysning fran hotell och restauranger gor sa att hatchlingar gar mot gatan istallet for vattnet. Hatchlingarna gar ju ner till vattnet for att vattnet ar det ljusaste dom ser (de gar mot ljuset).

Sa om det ar eld pa stranden eller gatubelyning hittar inte hatchlingarna till vattnet och blir overkorda/ihjaltorkade/uppatna av hundar mm. Box in innebar att du kontrollerar alla boxar med 1,5 timmes mellanrum och samlar upp alla hacthlings i en hink. De forsta tva kontrollerna ska du aven visa turister hatchlingarna pa vara "hatchlings tours" som vi har i kiosken. Sedan gar man till en mork och lugn plats langre bort fran "staden och belysningen" dar hatchlingarna slapps i en korridor som ska hjalpa dom att hitta till havet lattare. Volia!

Kiosk: Vi har 3 olika kiosk shift. 3-5, 5-8 och 8-11 (8-12 pa fredagar och lordagar). dessa tider ar nya, forr hade vi alltid oppet till 12 men det ar inte hogsasong langre. I kiosken ska man salja souvenirer, t-shirts, anteckningsblock och massa andra Caretta Caretta saker.

Nu vet ni lite mer, vad jag sysslar med har i Skoldpaddeland. Har aven insett hur fruktansvart fult det ar att saga datum pa engelska (kan saga first, second och third men sen?!) Fourthhhh? Laspljuden ar inte latta dar alltsa. Hur kan personer fran england saga ett datum seriost utan att kanna sig jattedum?

Just de! Pratade med den svenska turisten igen, hon ar trevlig. Pratade dock engelska med henne mest. VARFOOOOR?!!!! I'm loosing it, I'm loosing it.

PS: Till mamma. Du skulle fatt konstant snuskmun om du var har, for jag har sett sa manga fasttorkade agg dom har 3 veckorna att jag har borjat steka mina agg i det gamla fasttorkade. Fresch? (Snuskmun = mammas min i Frankrike 1999 nar vi hyrde lagenhet och hon skulle ta en tallrik fran ett skap men fick en glad overraskning da det var en fastbrant agg pa tallriken. Nar jag sag hennes acklade min klackte jag ur mig "mamma, du har snuskmun!"). En liten anekdot.

Peace.

//Mallan

Kommentarer
papi säger:

Låter som ganska mycket arbete! Rätt om det där med snuskmun...

Hälsningar Papi

2011-09-07 | 13:15:27
kossi säger:

sköldpaddiiiiissss<3

2011-09-08 | 10:40:02
Bloggadress: http://kittiepurr.blogg.se/
Madde säger:

Shit, så lång strand att hålla koll på :O



Naaw, alltså de låter så gulligt med den där hjälpgången till ljuset för the paddies. :D



2011-09-08 | 12:56:34
Bloggadress: http://denmadde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback