Don't panic!

I helgen har jag:

  • Spelat minigolf i Karlsborg
  • Ätit pastasallad i Karlsborg + grekisk mat på Efesos i Örebro
  • Löpt 2 gånger
  • Badat 2 gånger
  • Plockat blåbär och hallon
  • Kokat egen Drottningssylt
  • Stekt pannkakor
  • Ätit pannkakor med drottningssylt
  • Fått en Musterilåda
  • Och en hylla till badrummet.
Sådär ja. Raka led, ordning och reda. En hederlig gammal punktlista fick rada upp och helt enkelt berätta hur jag spenderat helgen mellan den tredje och femte augusti 2012. Svårare behöver det inte vara att förmedla information. Och för er kära läsare som har gått och grubblat i timtal på hur jag har spenderat helgen så fick ni svaret snabbt och smidigt. För det är väl så vill ha information idag? Eller för all del, det är väl så vi vill att nästan allt ska vara i dagens samhälle!
 
Snabbt, snabtt, sbnantt... Skrev ordet snabbt så fort att jag inte hann med på knapparna. Och det är nog där haken ligger, när alla saker vi gör idag ska gå med ljusets hastighet: vi hinner inte med själva. När vi stressade hoppar in på en snabbmatsrestaurang så går det ju ofta i 110km/h i köket. Folk som springer runt i köket och slänger ihop hamburgare, pizza osv. Fort fort fort.
 
Man säger ju att mat som lagats med kärlek och passion är så mycket godare för när jag äter en ihopstressad burgare så känns det som att den ska ner igenom magmunnen i 110km/h så att de gäster som står och trampar och frustar över bristen på sittplatser även de ska få sitta ner när de trycker i sig maten i 3 tuggor. Glufs glufs. Slafsa i sig maten. Det gör väl ingenting om det slank med en stor del av pappret runt hamburgaren ner i magen - det gick ju undan?
 
Så för er som känner att "att göra-listan" är proppfull men att ni ändå ville kika in på min fantastiska blogg: varsågod. Jag gjorde er en tjänst. I alla fall tidsmässigt. Underhållsmässigt? Nja. Hur kul var det på en skala 1-27? Nu behöver ju förvisso inte allting vara roligt här i livet och det behöver ju inte vara så att alla tycker att min blogg platsar i den kategorin. Dock så tycker jag att en punktlista kan bli torr och tråkig.
 
Tråkig. I dagens samhälle ska allt gå fort och vara underhållande. Vi ska hela tiden ha något att göra. Vi har alltid en mobil i händerna och får vi en sekund till övers så går vi direkt in och kollar Facebook. Eller bläddrar igenom bilderna på mobilen. Eller läser aftonbladet. Eller Googlar något, bara för att ha något att göra... Lyssnar på musik kanske. 
 
Min kloka mor har alltid sagt att "man måste lära sig att ha tråkigt för att kunna lära sig att ha kul". Vilket är så jäkla sant! Hurra, eureka! Vart tog tråkigheten vägen i världen? Vi pumpas alltid med reklam, intryck, information, information, information så att det inte finns tid över till stirrande ut igenom fönstret. Nä vet ni vad! Skärpning säger Malin och jag gör inte mig själv till ett undantag. Absolut inte. Nästa gång jag åker buss ska jag sitta UTAN musik i öronen och UTAN att gå in på facebook var femte minut för att se om något nytt spännande har hänt. Bara låta tankarna vandra fritt UTAN påverkan av musik eller Facebook. Kanske börjar man prata med en intressant människa och lär sig något nytt?
 
Det är nog så jag ska försöka leva mitt liv ändå. Mer tid till att ha trist och mer tid till fri tankeversamhet. Det är verkligen inte lätt, framförallt inte idag när allt går som raketen själv. Kanske hinner människan evolutioneras så att vi också hänger med i tempot: blir stresståligare och får större hjärnor som kan ta in fler intryck/sekund? Vi får se. Kanske blir mina barnbarnsbarn av arten Homo Sapiens Rapido. Såna som hänger med i tempot - för det gör inte jag alla gånger.... Man kan väl hoppas.
 
Mer tid till att ligga i gräset och knipa fast stån mellan tårna, tycker jag! Gammal som ung.
  
//Mallan
 
PS: Hittade en länk på temat ha tråkigt, läs här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback