Den lena

Vet inte hur många gånger jag tjatat om det men Smoothies kan vara det bästa som finns! En god Smoothie funkar ALLTID. Till frukosten - check. Till mellanmål - check. Dagen efter när man vill ha något friskt och uppiggande - check check check. Om man inte får huvudvärk av stavmixern vill säga.

Nåja. Nu har den biljanta idén slagit mig om en SMOOTIHEKVÄLL inom snar framtid. Upplägget är enkel, mina systrar och bröder:

- Rota i skafferi/kylskåp/frys
- Häll i utvalda ingredienser i en ganska stor bunke/tillbringare
- Mixa som om det inte fanns någon morgondag
- Ta med din smoothie till Smootihekvällen och låt resterande Smoothiefanatiker smaka på skapelsen.

Voilá! Helst ska ingredienserna vara något i stil med yoghurt, filmjölk, mjölk, bär, frukt, havregryn, frön, flytande honung, smaksatt yoghurt, kryddor, mm... Låt fantasin flöda!

Roliga händelser på temat "Smoothie":

1) När Alexandra och jag skulle hålla i en engelskalektion på gymnasiet och fick fria händer. Ha! Tänkte vi och skulle göra en stor sats smoothie inför klassen och beskriva processen á la Mat-Tina fast på engelska. Vi delade även ut ett recept som jag innerligt hoppas alla klasskamrater ramade in och hängde på väggen. Det hela slutade i alla fall med att alla ingredienser hamnade i 2-liters tillbringaren och att jag skulle mixa ihop denna kreation av yoghurt, mjölk, flytande honung, banan och bär.

Med ett förkläde, ståendes i våran aula där engelskalektionen hölls, startade jag min högljudda stavmixer och stod i säkert 3-4 minuter och mixade. Klassens ansiktsuttryck var en blanding mellan förvåning och chock (stirriga ögon) och samtidigt såg alla ut att tänka "äntligen är hon klar" när jag pausade mixandet en sekund för att sedan återta mixandet med ett ännu högre decibeltal. Skrattade så jag grät eftersom det var så himla sjukt... Vilka minnen!

2) När pappa skulle säga Smoothie (notera att pappa en gång skulle uttala namnet "Jonathan" men betonade a:et och sa "Jon-A-than". Skumt. han säger också "e-korre" á la något slags Kramfors/Sundsvall/Veja-mål vilket inte har hjälp mig i min uppväxt direkt. Man vet aldrig när hans norrländska influenser träder fram, men det är alltid lika skrämmande.) och säger "Smooodi", på ett mycket retarderat sätt. SOM jag skrattade.

Bild från 2010
Man kan ju alltid lägga lite K-special på toppen av sin smoothie om den ska mätta mer. Känner att jag VERKLIGEN måste införskaffa mig nya Smoothieglas (höga smala glas) för kontrasten jättegod smoothie + ölglas i plast skär sig en smula.

Alla som vill vara med på min Smoothiekväll, säg till. There's always time for a Smoothie!

//Mallan

(Eeehh ja. Men seriöst, denna fabulösa afton kan man ju inte missa!)

Kommentarer
Madde säger:

Lätt! Ja e på! Smoothies is dah shit!

Pax att ha en mangosmoothie!

2012-01-26 | 17:51:47
Bloggadress: http://denmadde.blogg.se/
Mallan säger:

HÄRLIGT. Perfecto, är lite sugen på en kiwismoothie jag. :D

2012-01-26 | 22:17:05
Bloggadress: http://mycketmeramest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback