En Malin-Dag

Idag har varit en Malin-dag där jag har prioriterat mig själv och vad jag vill göra. Började helt sonika dagen med en morgonpromenad samtidigt som jag lyssnade på podden Adam&Kompani (Adam Alsing, Carin Da Silva och Daniel Breitholtz), garvandes högt för mig själv. SÅ ROLIG, lyssna! Finns på Itunes för er som har Iphone eller via Podkicker som finns för Android. Gör det vetja!
 
Åt en ASGOD frukost som jag förberett kvällen innan. Turkisk yoghurt, havregryn, frysta hallon och blåbär, banan - mixa med stavmixer. Ställ sedan in "gröten" i kylen och ät morgonen därpå. Yummie in my tummie! Har blivit smått besatt av goda smoothies och insett vad jag vill ha: En Mix&Go blender.
 
Hur smart?! Två bägare inklusive lock följer med så att när man slängt i sina frukter/bär (eller vad man nu vill mixa) så vänder man upp och ner på steken och tar den med sig! Åååh. 299kr på Net On Net. Vet vad jag ska köpa för skattepengarna, hehehhe...
 
Efter min goda frukost så följde jag med G till Marieberg för fler glasögonärenden (nämnde jag att han ÄNTLIGEN har hittat ett par brillor han tyckte om och som nu är beställda? Hallelujah!). Tyvärr saknades ett papper för att glasögonärendet skulle gå att genomföra så det blev ett kontaktlinsärende istället! Fint.
 
Från det ena till det andra! Jag har länge tänkt köpa textilfärg och färga om några kläder i min garberob som antingen 1) är fruktansvärt slitna i sin nuvarande färg: tänk ett grådassigt före detta vitt linne, eller 2) jag ogillar färgen. Sagt och gjort så köpte jag allt jag behövde på Ö&B och efter att G åkt till jobbet så påbörjade jag processen. Okej, jag kan ha halvslumrat ute i solen på ballen ett tag efter maten men efter det körde jag igång! Hihuhu.
 
Många om och men dök upp när det var dags att välja ut ett lämpligt kärl som rymmer 10 liter vatten och ca 500 gram kläder. Ingen kastrull fanns till förfogande (det stod att man skulle värma på vattnet till ca 30-60 grader) så jag fick värma vattnet i förväg i vattenkokaren (eller Kettlen, som jag brukar säga) och tömma över i Gustavs 10-litersakvariehink. Och ställa ute i solen så att det höll sig värmt. Fungerade det också!
 
Summan av kardemumman: Kläderna fick ligga i den svarta färgen i 30 min enligt anvisningar och jag rörde om då och då precis som det stod. Sköljde, sköljde och sköljde... I badkaret. Startade en tvättmaskin utan tvättmedel för att få ur all färg men TYVÄRR blev 2 av 3 plagg fläckiga. Den svarta nyansen blev skitsnygg men fläckigheten, njaa. Kan ju tolkas som ett lite bohemiskt batikmönster mitt på magen (och ryggen) eller så ser det ut som gårdagens Guacemole som torkat fast i en fin fläck. Det sistnämnda stämmer mest in med verkligheten, dessvärre.
 
Lillhjärnan har jobbat hårt idag och BAM - idé: Jag köper en svart textilPENNA och målar över fläcken/fläckarna!!!! "Briljant, briljant, briljant!" som Yzma säger. Ska fasen prova den idén och om inte annat så kommer jag att ha fina festivalplagg med redan ingnodda fläckar, tadaaa! 
 
Inte nog med färgning av kläder så har jag även blekt ett par jeansshort med klorin. Jag har till och med målat med griffeltavelfärg på lite plywood jag hittade ute i förrådet. Och tränat på Gustavs nya gymmattor som han har köpt. Ska ta en vilodag imorgon, är alldeles slut nu yao.
 
Just ja! Mami&papi är i Toulouse och hämtar hem H!!!!!! På söndag (snarare måndag egentligen) kommer hon äntligen, äntligen, äntligen hem, söstra mi. Har inte träffat henne sedan i februari när hon var hemma och lyckades bli sjuk till råga på allt. Men denna gång stannar hon "för gott", jippi! Gu vad jag skriver. 
 
Bilder på mina sju små underverk kommer snart. Blir i ett eget inlägg pga teknisk lathet från min sida. Men det här var ju min dag, eller hur? Målat med akrylfärg har jag också gjort, så himla kul och inspirerande. Vilken jäkla Malin-Dag va?! Ska avsluts på bästa sätt med filmmys i soffan med El Gustavo när han kommer hem ifrån jobbet. 
 
Imorgon bär det av till HesterEsters Baby shower! Ska bli kul. Dessutom fyller the one and only Helena 21 år imörrn så henne måste jag givetvis gratulera med dunder och brak. 1 juni, ack denna förväntansfulla försommardag som alltid levererat hittills. Minns när vi var i Stenbäcken med klassen den 1 juni för ca 8-9 år sedan och Helena som sagt fyllde år. Jag gav henne ett linne med tennisracket påi födelsedagspresent och hon blev glad. Vi grillade korv tillsammans med klasskamrater och föräldrar och solen sken. Det var en fin dag! Blev nostalgisk när jag såg alla Barn i Brickebacken (istället för Bullerbyn) springa omkring och leka, leka, leka.. När jag går min morgonpromenad passerar jag alltid FETASTE lekparken. Måste fasiken prova den någon dag, för den är helt sinnessjuk!! Någon som vill hänga på och prova? Höhö.. Man är aldrig för gammal för lek. SÅ DET SÅ. 
 
So long!
 
//Mally

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback