Hälsa

Ligger i soffan med en överansträngd ljumske. Är det tacken för att jag äntligen fått tummen ur och börjat träna igen? Troligen. Blev lite väl inspirerad och missade "gå, lunka, löp" och körde mer på "spring snabbt, gymma hårt, träna fotboll på gräs för första gången på jäääääättelänge-konceptet". Kul var det! Vilar någon dag och smörjer in ljumsken med tigerbalsam så ska den nog vara med på noterna snart igen. 
 
FÖR JAG HAR FÅTT VÄRLDENS MOTIVATION!!! Just därför vore det förträffligt om min kropp ville jobba med och inte emot mig... Motivation har jag inte endast fått på grund av Gustavs och min interna tävling oss emellan, som går ut på att först komma upp i 20 träningspass (då får man 300 kronor av den andre, haha). Nej, den har kommit inifrån - precis som den ska!! 
 
Utan att låta anorektisk eller som en Instagram-fitness-människa där allt är #fitspo #strongisthenewskinny och #workhardorgohome OSV (lägger ingen värdering i det beteendet men alla hårda ideal brukar inte båda jättegott, framförallt inte för unga tjejer med låg självkänsla som PUMPAS med bilder på vältränade kroppar som har varit på gymmet morgon, middag, kväll) så vill jag byta ut de ca 5 kg (eller nått, vettefan) jag har, på dialekt så kallat plöfs (hull), mot muskler! Gå ner 5 kg med andra ord, samtidigt som jag tränar och käkar rätt så att muskler byggas samtidigt. Bra plan va?!?!?! Tycker att det är intressant med kost och hur stor del av vårt välmående som styrs av vad vi äter. Nu ska jag absolut inte börja med en svältdiet men jag har redan börjat skärna ner på kolhydraterna (inte helt) och äter på andra tider (kind of) för att hålla en jämnare blodsockernivå. 
 
Jag är ju Malin "magesomettsvarthål" Bergman men har även ett extrem ämnesomsättning (måste jag ha, som jag glufsar i mig). Grejen är den, att när jag var som mest tränad för några år sedan hade jag nyligen gått upp ca 4 kg bestående av mestadels muskler (och vätska) under den hårda träning vi då hade med fotbollen. Nu väger jag exakt samma som då, fast nu är det inte vätska och muskler som är de där extra kilona utan.... fettelifett!
 
Det är synd att det är svårt att skriva om det här ämnet utan att låta manisk, anorektisk eller sjuk men att jag vill bli hälsosam känns ju som en bra grej. Så länge det sker efter mina förutsättningar, min vilja och med gott mod. Är jag sugen på en... kaka (äter ju inte kakor så ofta men låt säga det) så kommer jag att äta den. Är jag sugen på en avokado (vilket jag oftast är) kommer jag att äta en! Simple as that. Börjar man må dåligt av kosten så frigörs stresshormon i kroppen som blockerar förbränningen. Och fart i systemet måste man ju få, om man ska bli hälsosam! 
 
Jag anser inte att jag är ett dugg tjock som jag ser ut idag men jag vill hemskt gärna ha bättre kondition och lite muskler, vilket även är en förutsättning om jag ska löpa runt på en fotbollsplan (vilket jag bestämt mig för att göra). Papprena är förövrigt påskriva för klubbyte så inom ca en vecka är jag förhoppningsvis spelklar och ljumskfrisk. Tjoho!!!
 
Skulle vara kul att sätta upp ett långsiktigt mål med min träning, till exempel att löpa Tjejmilen eller Göteborgsvarvet nästa år. Ska tjata med mig Gustav, åtminstone om det blir Gbg-varv. Annars får vi problem, ehehhe.. Nejdå, hen som känner sig manad kan tjoa till! Löparkompis sökes. 
 
Det här är inget jag, eller någon annan för delen, borde eftersträva.
 

Ta hand om er där ute i majvädret. Bränn er inte i solen! 
 
//Mallan

Kommentarer
Madde säger:

Ja e pepp på gbgvarvet!

2013-05-18 | 21:26:26
Bloggadress: http://denmadde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback