Summer is coming!

Hej på er människor och kvinniskor (om man ska vara riktigt PK). En väderrapport: igår var det soligt, varmt och underbart - idag var det regnigt, kallt och rätt deprimerande väder.

Sparkade damfotboll (heter ju tydligen så) igår i solen, KUL!


Hade alltså ett seminarium igår där vi bland annat diskuterade HEN hejvilt - Vad tycker ni om hen? Använder ni det?! Känner ni överhuvudtaget till det? Många har missuppfattat begreppet och tror att man är ute efter att skapa ett tredje kön, alternativt ta bort hon & han ifrån språket, men så är det givetvis INTE!!!

Hen är ett könsneutralt uttryck som kan användas där man skulle skrivit/sagt hon och han eller han och hon. Vet man inte heller vilket kön en människa har är hen ett utmärkt alternativ och i myndighetstext/läroböcker anser jag att det borde vara normen. Att börja använda "sjuksköterskan hen, läkaren hen, sekreteraren hen" skulle kanske även ändra vårat könstänk då de flesta troligen tänker "läkaren han, sekreteraren hon" osv. Det är så vi blivit lärda av samhället att tänka. Tyvärr.

Många förknippar hen med feminister och feminist idag är ett laddat ord, för att inte säga skällsord. Säger man feminist tänker många på manshatande kvinnor som har 3 meter långt hår under armhålorna och som brölar ut att män är djur så fort de så chansen... TVÄTTA BORT DEN BILDEN IFRÅN DIN NÄTHINNA NU.

Att vara feminist innebär att man vill att vi ska leva i ett samhälle där män och kvinnor behandlas lika och där man tjänar lika mycket pengar i månaden, oavsett om man är kvinna eller man (om man utför samma arbete). Där män har lika stor möjlighet att vara manliga som kvinnliga, där kvinnor har lika stor möjlighet att vara kvinnliga som manliga. Mångfald. Feminist eller humanist, som Sanna sa, det borde väl ALLA vilja vara?! Framförallt alla kvinnor, då vi tyvärr lever i ett mansdominerat samhälle.

För mannen är ju normen i dagens samhälle och det måste vi försöka ändra på!!! Något som ALLTID stört mig, apropå fotboll, är hur man vareviga kväll på sportnyheterna annonserar ut resultaten ifrån Allsvenskan och Damallsvenskan. ??!?!!??!?!?!. HERRFOTBOLL, HERRALLSVENSKAN OSV är en otroligt liten ändring men som skulle betyda SÅ mycket för vägen mot ett jämställdare samhälle.

Så kom igen nu! Ta tillbaka ordet feminist till den betydelsen det faktiskt bär, sedan om man vill sluta raka benen eller inte är helt och hållet upp till en själv. Jag är feminst, eftersom jag vill ha samma lön som mina framtida manliga kollegor som gör exakt samma jobb som mig. Och eftersom jag inte vill leva i en värld där vi behandlar kvinnor och ibland även män som objekt och tycker att det är helt okej att framförallt kvinnor våldtas till höger och vänster.. Henifiera rättegångarna!! Det var något vi diskuterade igår, hur skulle domen lyda om man bytte ut alla pronomen till könneutrala pronomen och berättade att hen våldtog hen när händelseförloppet skulle redogöras. Hur skulle straffet bli?! I dagens Sverige verkar vi inte tycka att våldtäkt mot kvinnor är ett speciellt grovt brott vilket är NÅGOT SÅ DJÄVULSKT SJUKT!!! Blir en man våldtagen bryter detta mot normen och reaktionerna skulle säkert bli heeeeelt annorlunda. Stackars stackars lilla man, liksom.

Tänk att ett så litet ord som hen, kan väcka så mycket känslor och skapa så stor debatt. Den 22 april i år gick nämligen Språkvården ut med en ny inställning till hen: ANVÄND! Begreppet introducerades på 60-talet första gången men etableraded inte då och Språkvården var pessimistiska till användningen.

Men nu, år 2013, är det väl ändå dags?! Hoppas ni tänker till och börjar använda hen i den mån ni kan. Om sedan också medierna börjar använda ordet så skulle vi bli vana att se&höra det. Nu är det fortfarande många som anser att begreppet är för nytt. Jag själv är absolut ingen expert på att använda hen men försöker i alla fall, och om viljan finns kommer även vanan snart.

ÖVERVÄG. FÖRÄNDRA. Och gör som jag tänker göra, den dagen jag eventuellt blir mamma: uppfostra era barn könneutralt. Vill min son ha en rosa tröja och leka med dockor (ngt som anses vara tjejigt) så ska han få göra det. Vill min dotter leka med bilar och ha en Spidermantröja så ska hon få ha det. Mitt mål är att få höra "vilken söt son", för att sedan snabbt replikera att det är en flicka. Ge barn/ungdomar/vuxna ALLA möjligheter i samhället och begränsa inte världen till blått och rosa, manligt och kvinnligt. Jag lekte med Barbie, gosedjur, lego, bilar, dinosaurier, byggde kojor och trixade boll när jag var liten. Min favoritfärg var, och är fortfarande, blå. Tack mamma och pappa för att ni inte prackade på mig rosetter och rosa kläder bara pga mitt kön.

Man ska ha rätten att leka med precis vad man vill helt enkelt. Och sätt för F-N inte på era döttrar små blommiga klänningar som SKRIKER ut att "nu ska du bara sitta på picknickfilten och se gullig ut för du är kvinna" medan lillgrabben får slittåliga byxor och en mjuk tröja som han kan busa runt i hur mycket man vill. Då placerar man sitt barn i ett fack ifrån början.

Puh. Blev mycket åsikter inom ämnen som alla vidrör hen och som dyker upp i hendebatten. För jag vill i alla fall leva i ett samhälle där alla behandlas lika, oavsett kön.

//Mallan 20 år, feminist

Kommentarer
Sjusorterskakor säger:

Amen syster!

2013-05-29 | 22:17:45
Bloggadress: http://alltjaginteborde.blogspot.se/
Mallan säger:

Haha Ester, helt klart!!

2013-05-30 | 21:36:40
Bloggadress: http://mycketmeramest.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback