Dag 18

Bortse från hur slarvigt jag skrev förra inlägget (att skriva på mobilen är inte det bästa/lättaste).. Igår var jag och G på revy: Gilla Hjalmar. Vi fick biljetterna i julklapp av Gs föräldrar, jättesnällt och faktiskt bättre än jag väntat mig. Där ser man! Och maten var superbra!! 3-rätters. Fuskade med min detox igår kväll men hade bara ätit bananpannkaka och morotsbröd innan på dagen, haha. Dygnsrytmen blev rubbad när jag kom hem från jobbkvällen på Kåren kl 4 på morgonen..

Ikväll lagade jag en Flygande Jakob a la Malin. Kvarg, lätt creme fraiche och mjölk fick det bli i såsen (glömde att handla matlagningsgrädde) men detta blev jättegott och (relativt) nyttigt när det serverades med råris och lite tomater! Woop woop.



Och en bild på en heeelt annan rätt, höhö. Något jag åt i veckan tror jag. Squashpasta med linbiffar och lite fläskfärssås som G hade gjort.

Nu ska jag berätta för er hur man gör fantastiqo morotsbröd:


1 dl linfrö, 2 dl solroskärnor, 2 dl mandel, 2 dl pumpafrön


Kör i mixer till ett "mjöl"

Riv 500 g morötter


Vispa 3 ägg lätt och blanda tillsammans med morötterna och de mixade nötterna/fröna. Mixa eventuellt lite med stavmixer för att göra det till en smet! Strö på lite flingsalt när du format och lagt dina bröd på bakplåtspapper.


Grädda i 175 grader i 60 min (kortare om du gör de väldigt tunna)


NJUT! Tex med kalkon, avokado, keso eller en bit brieost på. Morotsbröd fantastiqo - jag sa ju det!!!


Annat superbt tips som jag fick från Danielle: bananpannkaka. Tag 2 ägg och en banan....


.... och förvandla till detta! Mosa bananen och vispa ihop med äggen. Stek i kokosfett eller rapsolja tills de blir gyllenbruna och servera med bär/frukt/jordnötssmör/vad man nu vill ha! Så jäkla enkelt och så himla fluffigt och gott :) Perfekt lördagsbrunch.

Dök inte upp någon nolla på vår första aktivitet "Bakishäng" idag, haha. Stackarna (vi har 3 nollor än så länge!!) var väl helt slut efter Färgphest i fred och Hatt&Mustaschphest igår. Nya tag imörrn med 5-kampen och välkomstdagen, ska bli kul!

Ha det bja.

//Mally

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback