DETOX DAG 1

Japp, jag bestämde mig! Min detox har börjat och ska hålla på i 21 dagar. Tror jag. Inget är hugget i sten och jag ska checka hur kroppen mår hela tiden, vill icke gå runt och pinas. Det tror jag visserligen inte att jag kommer att göra! Vad sägs om kokoskycklig, lax med glasnudelsallad, chilikyckling med rödbetor och getost eller en värmande hönssoppa? Ni hör ju vad gott det låter! Och dessutom får jag fler anledningar att göra goda smoothies - inte illa! 
 
Så vad en detox egentligen går ut på har faktiskt en del med kemi att göra. Grundprincipen är att våra kroppar idag är alldeles för sura och vid en detox äter man på ett sådant sätt att kroppen blir mer basisk och framförallt giftfri. Många glömmer att det handlar om att rätta till pH-balansen i kroppen, dvs att bli mer alkalisk och misstar sig därför på vissa livsmedel som ett antal källor påstår vara okej att äta vid detox. Jag har hittat en sida på nätet som beskriver en detox fanatstiskt bra och som jag ska utgå ifrån vid min detox! Den hittar ni här.
 
Tonfisk är något man ska undvika under detox eftersom det är en stor firre som har samlat på sig tungmetaller. Aj aj, Inte så kul Ekologisk buljong är okej att äta, man måste inte ställa sig och koka egen buljong ifrån grunden... Annars är halv- och helfabrikat BIG NO NO och likaså sötningdmedel, e-ämnen och bröd, pasta, potatis. Råris är okej. Aubergine, gurka, tomat, svamp, squash, paprika, rött kött är inte heller okej att äta. Så man ska inte luras på att alla grönsaker är okej! Paprika är trots allt en av de mest besprutade grönsakerna, så man kan ju försöka sikta på ekologisk paprika som man vill äta det. 
 
Investerade i ett detoxte som jag hittade på WIllys för 28 kronor. Fänkål, lakritsrot, anis, kardemumma och selleri innehåller det. Ska bli spännande att prova i eftermiddag. 
 

Ska ta en promenad till Willys och handla lite ingredienser till min hönssoppa som jag tänkte avnjuta ikväll. Ha en bra start på det nya året hörrni, det ska jag!
 
//Mallan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback